Bursztyn i diament – czyli słowo o konwencjach

Wspominałem już we wprowadzeniu o możliwości wyboru dwóch konwencji, które odzwierciedlają dwie wersje Ramaru: bardziej erpegową i bardziej literacką. Podział nie jest ścisły i Mistrzowie Gry oraz gracze mogą dowolnie łączyć obie konwencje, wykorzystywać elementy z jednej w drugiej. Poniższy tekst poświęcę jednak ukazaniu różnic, gdy gra się ściśle według jednej z nich.

W Konwencji Diamentu świat jest w miarę czarno-biały, gracze szlachetni i waleczni, a przeciwnicy źli i knujący zagładę księstwa Tiranu albo chociaż jakiegoś lokalnego miasteczka czy wioski. Akcje są widowiskowe, nawet jeśli nie zawsze zgodne z prawami fizyki albo nawet prawami świata, celem jest dobra opowieść, a nie dbałość o szczegóły. Bohaterowie nie muszą być prawdziwi – mogą być papierowi oraz przerysowani.

Przykłady z literatury: “Władca Pierścieni”, “Koło czasu”, “Miecz Prawdy”.

Zupełnie inaczej sprawy się mają z Konwencją Bursztynu – kamienia nie tak czystego, z tajemniczymi kształtami w środku i bardziej przyziemnego.  Tutaj wszystko jest szare – ale nie w sensie klimatu, brońcie bogowie, w obu konwencjach można grać zarówno heroic fantasy (chociaż łatwiej w konwencji diamentu ze względu na większą heroiczność bohaterów) jak i dark fantasy. Szarość odnosi się do charakterów. Każdy czarny charakter działa pod wpływem określonych motywacji, które nie muszą być złe. Nie da się wskazać palcem na jakąś osobę i powiedzieć – hola, strasznie zły z ciebie człowiek albo podziwiajcie go, albowiem czyni wyłącznie dobro. Konwencja Bursztynu stworzona jest do grania w stylu Pieśni Lodu i Ognia – gdzie trudno powiedzieć kto właściwie jest dobry, a kto zły, bohaterowie wydają się ludźmi z krwi i kości, a świat prawdopodobny.

Przykłady z literatury: “Pieśń Lodu i Ognia”, “Czarna Kompania”, “Mroczna Wieża”, “Świat Czarownic”.

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

XHTML– Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>